MİLLİYET GAZETESİ,Şeffaf Plak Tedavisinde merak edilenler

Dişlerimizdeki ortodontik sorunları gidermezsek ne gibi problemlerle karşılaşabiliriz? Şeffaf plak tedavisi nedir? Daha önce dişlerinde bir işlem görmüş her hastada bu tedavi uygulanabilir mi? Ortodonti Uzmanı Dr. Özgür Zileli, şeffaf plak tedavisinde merak edilen soruları yanıtladı.

Gerekli durumlarda ortodontik tedavi yapılması hem mevcut sağlık problemlerinin giderilmesi için hem de estetik açıdan oldukça faydalıdır. Aksi halde dişlerdeki çapraşıklıklardan dolayı çürük oluşumları artabilir, alt üst çene ilişkisinin bozukluğundan kaynaklı eklem problemleri ortaya çıkabilir. Ayrıca kişiler estetik açıdan kendi gülüşlerinden memnun olmayacağından bu durum sosyal ortamlarda özgüven kaybına yol açabilir.

Şeffaf plak tedavisi nedir?

Şeffaf plak tedavisi; kişiye özel hazırlanan, takılıp çıkartılabilen şeffaf hizalayıcılarla dişlerin kademeli olarak düzeltilmesidir. Şeffaf plaklar neredeyse kimsenin fark etmeyeceği kadar ince ve şeffaftır.

Daha önce dişlerinde bir işlem görmüş her hastada bu tedavi uygulanabilir mi?

Hastaların daha önce dişleri için bir tedavi görmüş olması (ortodonti, dolgu, kanal tedavisi, kuron kaplama vs.) şeffaf plak tedavisi için bir engel oluşturmamaktadır.

Kulaklarımızdaki ve yüzümüzün herhangi bir yerindeki ağrı dişlerimizdeki bozuklukla ilgili olabilir mi?

Evet, olabilir. Dişlerdeki çapraşıklıklar ve alt üst çene ilişkisinin bozuk olması, dişlerde hatalı kapanışlara neden olacaktır, bu durumda çene eklemine ve kaslara zararlı yük ve kuvvetlerin iletilmesi kaçınılmazdır. Bu durumun baş, kulak, eklem ağrısı olarak geri dönüşleri olabilir. Bunun yanı sıra dişlerimizdeki sinirler ve minik damarlar yüz sinirlerimiz ve damarlarımızla bağlantılıdır, dişlerde oluşan bir çürüğün yarattığı ağrı ve enfeksiyonlar, baş ve yüz bölgesine kolayca iletilebilmektedir.
Şeffaf plakların kullanımı yaşamı kısıtlıyor mu? Örneğin spor yapılabilir mi, müzik aleti çalınabilir mi?

Hastalardan alınan geri dönüşlere bakılırsa şeffaf plak tedavisinin yaşamı genellikle kısıtlamadığı söylenebilir. Hastalar şeffaf plaklar sayesinde tedavileri esnasında adeta ağızlarında hiçbir şey yokmuş gibi hayatlarına devam edebilir. Şeffaf plaklar takılıyken her türlü aktivite yapılabilir.

Kontrol süreci nasıl yönetiliyor?

Hastalar genellikle 4 - 6 haftada bir rutin kontrollere çağırılmaktadır. Tedavi sürecine göre bu aralığın daha uzun veya kısa tutulduğu zamanlar da olabiliyor. Kontroller sırasında şeffaf plakların ağıza uyumunun kontrolü, dişlerin konumunun önceden planlanan mevcut animasyondaki konumlarla karşılaştırılması, genel gidişatla ilgili hasta bilgilendirmesi gibi işlemler oluyor. Bazen de uzaktan takibi yapılabilen, fiziksel muayeneye daha az gelen hastalar da oluyor.

Klinik kontrolüne gelemeyen hastaların kontrolleri gerçekleştirilebiliyor mu?

Şeffaf plakları teslim edilen hastaların çeşitli koşullar nedeniyle kliniğe gelemediği durumlarda da tedavilerini uzaktan ilerletmek mümkün. Online görüntülü görüşmelerle hastaların rutin kontrolleri gerçekleştirebiliyor.

Hastaların ağız içi ölçümlerini nasıl alıyorsunuz?

Şeffaf plaklarla tedavinin başlangıç seansında dijital ölçüler ağız içi tarayıcılarla alınıyor. Her hasta için özel, yeni bir tarayıcı başlığı takarak ağız içi görüntüler kaydediliyor. Daha sonra da bilgisayar üzerinde çenenin ve dişlerin doğru konuma getirilmesi için planlamalar yaparak hastaya özel şeffaf plakların tasarımı gerçekleştiriliyor.

Şeffaf plak tedavisinde en uygun yaş aralığı nedir? Çocuk ve yetişkinlerde uygulanabiliyor mu?

7'den 70'e her yaş grubu için sağlıklı dişlerin şeffaf plaklarla tedavisi mümkündür. Çocuklarda ise ortodontik tedavide ilk muayene yaşı 7'dir. Çocuk hastalar bu yaştan itibaren kontrollere çağırılıp tedavi gerektiren bir durum varsa işlemlere başlanabiliyor.

Hastanın kronik bir rahatsızlığı veya sorunu olması ortodontik tedaviye engel midir?

Biz ortodontistler için önemli olan ortodontik tedavi görecek olan dişlerin yeterli ve sağlıklı diş eti ve kemik desteğine sahip olmasıdır. Kronik hastalığı olan ve düzenli ilaç kullanan bireyler için ortodontik tedavi, diğer diş tedavilerine göre daha güvenli bir tedavidir. Yara, kanamalı durum, ciddi komplikasyon riski daha azdır.

Hastalar şeffaf plaklarının ve dişlerinin bakımını nasıl yapabilir?

Hastalar yemek yemeden önce plaklarını çıkarıp yemekten sonra dişlerini her zaman nasıl fırçalıyorlarsa öyle fırçalayabilirler. Sonrasında şeffaf plaklarını da su ve dilerlerse önerilen özel plak temizleyicileriyle temizleyip tekrar takabilirler. Plakların temizliği ve plak tedavisi gören dişlerin fırçalanması neredeyse zahmetsizdir. Tabii ki tüm bunlar hasta, dişlerini fırçalamayı ihmal edecek manasına gelmiyor. Bu tedavi sırasında da dişler çok güzel fırçalanmalıdır.

Milliyet Gazetesi Haber Linki: https://www.milliyet.com.tr/advertorial/seffaf-plak-tedavisinde-merak-edilenler-6928001