Ortodontik tedaviye başlama yaşı nedir?

Her çocuk 5–6 yaş civarinda ilk ortodontist kontrolünü olmalıdır. Bu yaşlarda ailenin fark edemediği bir takım problemler, erken teşhis konulursa çok basit aygıtlar kullanılarak ileride oluşabilecek büyük zararlardan kurtulunabilinir.

Örneğin çocuk parmağını ya da dilini emiyor olabilir. Veya çenesini taklitçilik veya başka sebeplerle öne kaydırıyor olabilir. Bunlar küçük yaşta müdahale ile ileride çok ciddi sorunlardan kurtulunabilecek durumlardır. Erken müdahale edilmezse konuşma ve görünüm bozukluklarına sebep olabilir. Bu çoğu zaman diş hekimi ya da ortodontistin fark edebileceği bir durumdur.

Diş hekiminiz sizi erken yaşta bir ortodontiste yönlendirse dahi bu her zaman tedavinin çok erken başlatılacağı anlamına gelmez. Çoğu dikkatli diş hekimi potansiyel bir problemin kontrol altında olduğu ve en uygun tedavi zamanının geçmediğinden emin olmak ister. Çocuklarda çenesel problemlere erken yaşlarda müdahale etmek gerekir, sadece dişlerin düzensizlik gösterdiği durumlarda tedavi için zaman vardır.

Çocuklarda ilk çıkan dişlerin konumları hakkında çok fazla endişelenmeye gerek yoktur. Bu dişler arasında bulunan aralıklar normaldir. Erişkinlerin dişlerindeki gibi sıkı temaslar ileride meydana gelebilecek yer darlığı ve dolayısıyla dişlerde çarpıklığın belirtisi olabilir. Daimi dişler 6–7 yaşlarında sürmeye başlarlar ve ön dişlerin tamamı sürene kadar genelde aile sorunları fark etmez. Süt dişlerinin çekimleri de doktor kontrolünde yapılmalıdır.

Erişkin hastaların da ortodontik tedavi olabilir. Çeneleri ve dişleri düzeltilebilir. Artan yaşın tedavi süresini uzatması tedaviyi biraz zorlaştırabilir. Yine de yaş faktörü dişlerin destek dokularının sağlıklı olması kadar önemli değildir. Eğer dişler ve diş etleri sağlıklı ise her yaşta tedavisi mümkündür.